وزیر آموزش و پرورش:
دانشآموز باید به بازار کار وصل شود نه اینکه صرفا به دانشگاه فکر کند/زمینه اشتغال دانشآموزان از دوران دبیرستان فراهم خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جذاب شدن مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها برای دانشآموزان عنوان کرد: با حمایت دولت میتوان در دوران دبیرستان زمینه اشتغال آینده دانشآموزان را فراهم آورد.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای تفاهمنامه چندجانبه با موضوع غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان با ارائه آموزشهای کسب و کار و هدایت شغلی متناسب با نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستانه مهارت با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امروز اصلیترین نیاز کشور امید، هماهنگی، اتحاد و انسجام در بین دستگاههای اجرایی کشور است. ما در هر امر و مقولهای هماهنگ بودهایم و محدودیتها، مانعی ایجاد نکردهاند.
صحرایی گفت: در آموزش و پرورش رویکرد مهارتمحوری را در سطح کلان و به دو معنا دنبال میکنیم؛ ابتدا نیازسنجی کردن همه محتواها مورد نظر است و این موضوع در همه مقاطع، مدارس و سطوح در نظر گرفته شده است. برای مثال باید بدانیم نیاز یک دانشآموز کلاس اولی مبتنی بر چیست. علم راجع به این مهم تحقیق کرده و مبتنی بر دانش است. یکی از مسایل ما این است که هر جزیی از درس باید تکلیف مبتنی بر واقعیت داشته باشد، در این صورت ترسیم اهداف آن درس و نحوه دستیابی به آن کاملا سنجشپذیر است.
وی افزود: برنامهریزی با نظر داشت به نتیجه، مهم است تا مشخص شود به چه هدفی میخواهیم برسیم. ما بررسی کردهایم که دانشآموز بعد از سه سال قرار است به چه اهدافی برسد؟ آیا محتوا میتواند دانشآموز ما را به آن هدف برساند یا خیر؟
صحرایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ابعاد مورد نظر ما مهارتافزایی است، عنوان کرد: در این مسئله باید توجه کرد که نیاز یک دانشآموز ابتدایی با دبیرستانی متفاوت است. بعد دیگر مهارتافزایی، تقویت مراکز فنی و حرفهای و هنرستانی است، در این موضوع خوشبختانه رشد خوبی داشتهایم اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جذابسازی مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها برای دانشآموزان، گفت: جذاب کردن این مراکز با جدیت باید پیگیری شود. این نگاه برای خانوادهها بطور جدی شکل گرفته که مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها برای دانشآموزان مفید و موثر است و خوشبختانه استقبال شایستهای وجود دارد و با حمایت دولت میتوانیم در همین دوران دبیرستان زمینه اشتغال آینده دانشآموزان را فراهم کنیم.
صحرایی گفت: باید دانشآموز به بازار کار وصل شود نه اینکه صرفا به دانشگاه فکر کند. آموزش و پرورش مهم است زیرا بین فراگیری و یادگیری فعال است. آنچه در سن یادگیری به دانشآموز منتقل میشود به فراگیری میرسد. فراگیری یعن تثبیت پایدار که موضوع مهمی است.
وی با اشاره به نظریه مهارتآموزی گفت: این نظریه میگوید در سه مرحله، مهارتی کسب میشود شامل کسب دانش و مرحله بعد روندی است و مرحله سوم تکمیل این دانش روندی به مهارت است. اجزای این سه عنصر مهم در یک دستگاه جمع نشدهاند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین است. ساختارها بر رفتارها اثر دارد. حالا که در کشور ما چنین نیست و خودمان باید هماهنگ باشیم. همکاری و هماهنگی بین نهادها کمککننده است و همافزایی میآورد.
صحرایی افزود: خوشبختانه در مرحله دانش، آموزش و پرورش کار خود را به خوبی انجام داده اما در تبدیل دانش به روند، موفقیتمان به اندازه انتظارمان نیست. تبدیل دانش به روند و کاربرد نیاز به میدان کاری دارد که در آموزش و پرورش فراهم نیست و باید کار شود. اینجا قانون توان را داریم که میگوید تمرین ارزش دارد اما جای تمرینکردن در نظام و تعلیم و تربیت کمرنگ است. زیرا تمرین مقدمه کسب مهارت است. در این طرح تقسیم کار انجام شده و اقدام مبارکی است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: اول اینکه آموزش و پرورش اولویت است و دوم اینکه باید به مدرسه برگردیم. اگر فرد در مدرسه ماهر شد نیازی نیست در جای دیگر هزینه شود، پس هزینه در آموزش و پرورش، سرمایهگذاری مهمی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در این نهاد، طبق سند تحول بنیادین، دانشآموز باید در شش ساحت تربیت شود. یک ساحت کار و فناوری است و بحث اوقات فراغت به این مهم گره خورده است. آموزش و پرورش برای این مهم سامانه نورینو را راهاندازی کرده که هفته بعد رونمایی خواهد شد. پیشبینی کردهایم ۵ میلیون دانشآموز در فعالیتهای تابستانه شرکت خواهند کرد و برای این موضوع ۲۵ هزار پایگاه در نظر گرفتهایم. ثبت نام در نورینو آغاز شده و تا دیروز ۸ هزار پایگاه ثبت نام کردهاند. این پایگاهها متنوع هستند که شامل دارالقرانها، اردوگاهها و مراکز فنی و حرفهای میشود.
وی ادامه داد: در سامانه نورینو دقیقا مشخص میشود کدام منطقه چه نیازی دارد تا آموزش مرتبط در آن منطقه انجام شود. در این طرح آموزش و پرورش تمام و کمال در خدمت این کار بزرگ است.